“Komt het de slachtoffers ten goede? Dan gaan we het vooral wél doen.”

Het team Infrastructuur en Integratie heeft het afgelopen jaar een complexe IT-migratie uitgevoerd. Arjen, manager Infrastructuur en Integratie, vertelt over deze migratie.
“Elke medewerker van het CJIB die inlogt, of dat nu thuis of op kantoor is, werkt op een werkomgeving die voor de gebruiker nauwelijks zichtbaar is. De programma’s waarmee wordt gewerkt zijn zichtbaar en kunnen door de collega’s worden gebruikt. Maar achter de schermen gebeurt er veel meer. De data moet worden opgeslagen, werkplekken moeten beschikbaar zijn, de verbindingen en netwerken moeten allemaal naar behoren werken. Dit komt allemaal samen bij het ODC Noord in Groningen. Collega’s kunnen overal inloggen, maar de feitelijke CJIB-werkomgeving is in Groningen gevestigd.
De afgelopen tijd is heel het CJIB over gegaan op een nieuwe werkomgeving. Dit was noodzakelijk door de snelle groei aan medewerkers die het CJIB doormaakt. De oude werkomgeving kon deze groei niet meer aan. Het maximaal aantal (digitale) werkplekken was bereikt. De kans was reëel dat mensen op korte termijn niet meer zouden kunnen inloggen. Verder zorgde de zware belasting op de oude werkomgeving ook voor vertragingen en verstoringen waar collega’s last van ondervonden.
Om dit probleem het hoofd te bieden is een nieuwe werkplekomgeving ingericht. Deze moest van de grond af opgebouwd worden. Het afgelopen half jaar hebben onze IT-ers gezorgd dat het hele CJIB op een nieuwe werkomgeving draait. Tijdens het bouwen van de nieuwe omgeving liepen we ook nog tegen een flink probleem aan. Verschillende hardware bleek niet met elkaar samen te kunnen werken. Terwijl de hardware op zich wel in orde was. Dit zorgde wel voor kopzorgen, want het probleem liet zich moeilijk achterhalen. Ondertussen kwam de oude werkomgeving steeds dichter bij de grenzen van wat het aankon. Om het probleem op te lossen werd er met de IT-specialisten van de leveranciers dagelijks overlegd. Helaas bood dit geen oplossing. Uiteindelijk vonden we zelf het probleem en konden we verder met de bouw.
Nadat de nieuwe werkomgeving was voltooid kon er worden gestart met het migreren van de werkplekken. In een paar weken tijd zijn alle werkplekken van de oude naar de nieuwe werkomgeving gegaan en inmiddels werkt het hele CJIB op de nieuwe omgeving. Dat het CJIB de specialisten in huis heeft om zo’n monsterklus uit te voeren, zonder dat de gebruikers dit hebben gemerkt, is met recht een prestatie waar het CJIB trots op mag zijn!”