Interview
Klantcontact

“Het Informatiecentrum is veel meer dan alleen telefonie.”

Als eigenaresse van een goedlopend restaurant in Rome had Zara niet verwacht dat zij ooit voor de liefde naar Leeuwarden zou verhuizen. Toch emigreerde zij zes jaar geleden van Italië naar Nederland. Ze leerde de taal, begon aan een hbo-opleiding Bedrijfskunde en deed voor haar studie onderzoek bij het CJIB. “Dat vond ik zo leuk, dat ik na de afronding van mijn onderzoek bij het Informatiecentrum van het CJIB ging werken.”

“Bij het CJIB krijg je het vertrouwen en de kans om je door te ontwikkelen. Dat motiveert mij om het beste uit mijzelf te halen. Hoewel ik de Nederlandse taal nog niet vloeiend sprak, mocht ik toch op het Informatiecentrum werken. Dat ik die kans kreeg heeft veel voor mij betekend. Binnen een jaar kreeg ik zelfs een vaste aanstelling. Ik was zo vervuld van trots, dat ik mijn tranen niet kon inhouden.”

Variatie in werkzaamheden

Als medewerker op het Informatiecentrum is Zara samen met haar collega’s het eerste aanspreekpunt voor burgers en instanties met vragen over verkeersboetes of de status van een betalingsregeling. “Mijn werk is erg afwisselend. Het ene dagdeel heb ik telefonisch klantcontact en het andere dagdeel ben ik bezig met webcare. Ik heb contact met burgers en ketenpartners zoals de RDW, politie en Marechaussee. Ook hou ik op social media berichten over het CJIB in de gaten en ben ik actief op de live chat. De werkzaamheden zijn veel breder dan bij andere klantcontactcentra. Die afwisseling maakt het werk erg interessant. Bovendien mag ik zowel vanuit huis als op kantoor werken. Hierdoor kan ik mijn werk goed combineren met mijn studie en de zorg voor ons kind. Die flexibiliteit is voor mij en mijn gezin echt ideaal.”

Maatschappelijk betrokken

Zara vindt het belangrijk om mensen in een moeilijke situatie te kunnen helpen. Haar betrokkenheid komt in deze functie goed van pas: “Wat ik erg belangrijk aan mijn werk vind, is dat ik mijn steentje bijdraag aan een veilig en rechtvaardig Nederland. Wanneer regels goed worden nageleefd, voelen we ons veiliger op straat. Een belangrijke voorwaarde om prettig met elkaar samen te leven.”

Zara vervolgt trots: “Het CJIB beweegt mee met de ontwikkelingen in de maatschappij, zoals de schuldenproblematiek bijvoorbeeld. We werken persoonsgericht en houden rekening met persoonlijke omstandigheden. Door mij goed in mensen te verplaatsen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn, kan ik echt wat voor hen betekenen. Ik ben er van onder de indruk hoe professioneel en vooruitstrevend het CJIB in haar dienstverlening is. Het werken bij het CJIB overtreft echt mijn verwachtingen.”