Interview
Klantcontact

Twee dienstverleners, één doel

Joyce werkt ruim zeven jaar op het Informatiecentrum. Elke dag probeert zij de beller zo goed mogelijk verder te helpen. Soms zoekt zij daarbij de samenwerking met ketenpartner RDW op.

“Ik had een keer een mevrouw aan de lijn die echt wanhopig was. Al jaren stapelden de boetes voor een onverzekerd voertuig, dat op haar naam stond, zich op. Alleen dit voertuig was in 2016 gestolen. En elk kwartaal, wanneer de RDW een registercontrole op onverzekerde voertuigen deed, kreeg ze opnieuw een boete voor een voertuig dat ze niet meer had. Deze mevrouw had hiervoor al vaker contact gehad met de RDW, die haar onder meer naar de politie doorverwees om aangifte te doen van het gestolen voertuig. Toch werd het haar niet echt duidelijk wat ze verder moest doen om van die boetes af te komen. Ze zat in een cirkel waar ze niet uitkwam.

Die bewuste dag belde ze naar ons, voor haar een hele grote stap. Ik hoorde haar verhaal aan, zag in ons systeem al die boetes staan en heb de RDW gebeld. De rechtstreekse korte lijn die wij nu met de RDW hebben is echt ideaal. We kunnen meteen ter zake te komen en hebben elk weer andere puzzelstukjes van het verhaal. De RDW-medewerker zei meteen:  - bij ons is de diefstal niet bekend, daardoor is het voertuig niet geregistreerd als gestolen. Eigenlijk is het oplossen van dit probleem heel simpel. Als ze een bewijs van aangifte naar dit e-mailadres stuurt, lossen we het op - Ik heb de mevrouw doorverbonden met deze medewerker, zodat ze de details konden bespreken. Voor deze mevrouw kon er geen beter einde zijn: de aangifte werd verwerkt en een heleboel boetes werden ingetrokken.

Dit was eigenlijk iets heel simpels. Warm contact tussen twee dienstverleners bij twee verschillende overheidsorganisaties met hetzelfde doel: deze mevrouw helpen. Het betekende voor deze mevrouw zoveel dat al haar boetes werden ingetrokken. Ze had ze niet meer als een donderwolkje om zich  heen hangen. Dit is echt wat er voor mij toe doet, het verschil maken. En daardoor echt iets voor mensen kunnen betekenen.”